china2017.reismee.nl

De eerste stage dag

Vandaag begonnen de studenten aan hun stage. Ze gaan naar het Shanghai Healing Home, een weeshuis voor kinderen met een beperking. Voornamelijk kinderen met een hazenlip, Down syndroom of een hersenaandoening. We moesten echt heeeeel erg vroeg ons bed uit want om 6.20 uur worden we opgehaald door een bus. Op de afgesproken tijd is iedereen present en worden we opgehaald door een Docent van de Universiteit die ons de eerste dag begeleid. Het zou ongeveer 50 minuten rijden zijn maar omdat de chauffeur bang was voor file moesten we zo vroeg weg. De stage begint om 8.00 uur. Uiteindelijk verloopt de reis toch sneller als verwacht, dus zijn we bijna een uur te vroeg:). De docent vroeg ons of we nog moesten ontbijten, sommige hadden in de supermarkt brood gehaald, andere hadden nog niets op. Dus op zoek naar een winkel, bakker of iets dergelijks, dat viel niet mee kan ik je vertellen. Het weeshuis staat niet in de stad maar echt aan de buitenrand dus winkeltjes, laat staan een bakker was nagenoeg niet te vinden. Uiteindelijk een klein winkeltje langs de weg gevonden en daar een soort cakejes gevonden. De studenten vonden ze lekker en daar gaat het om. We rijden naar het weeshuis toe, zijn nog wel 20 minuten te vroeg maar dat is nog altijd beter dan te laat.

https://shanghai-healing-home.squarespace.com/ Dit is de website van het weeshuis.

Rond 8.00 uur komt Mr Aaron aan hij is de onderdirecteur van het weeshuis. Aaron heeft les gegeven op de Universiteit waar wij aan verbonden zijn, hij is Amerikaan en heeft uiteindelijk dit weeshuis overgenomen. We worden welkom geheten en verzocht om onze schoenen uit te doen en slippers aan te trekken, dit alles heeft te maken met de hygiëne in het huis. We worden naar een kamer gebracht en krijgen daar een kleine inleiding van de organisatie welke volledig op giften draait. Hierna legt Aaron uit waarom hij hier is komen werken. Hij doet dit werk vanuit zijn Christelijk geloof en vind daarbij dat ieder kind recht heeft om te leven, ongeacht zijn/haar beperking. Er wordt voornamelijk gewerkt met vrijwilligers en 2 mensen die echt in dienst zijn, een verpleegkundige en Engelse lerares. We krijgen een rondleiding door het gebouw en mogen alle kamers zien, niet alle kamers in omdat er ook wat zieke kinderen zijn.

De kinderen worden in de ochtend verzorgt door de vrijwilligsters en naar beneden gebracht en eten gegeven. Daarna gaan de oudste kinderen ( rond 3 jaar ) pré-school. Daar krijgen ze "les" in het Engels. Er is altijd een vrijwilliger bij en deze spreekt Chinees. De kinderen leren woordjes, zingen liedjes, tekenen enz. Ze vinden het reuze interessant dat er mensen komen kijken en met hun spelen. Onze groep studenten wordt in 2 verdeelt omdat het anders wel heel druk wordt in het kleine schooltje. De andere helft gaat mee in de speelruimte. Ondertussen wordt er ook met sommige kinderen een soort fysiotherapie gedaan waarbij de studenten mogen helpen. De kinderen zijn op hun manier erg spontaan en werpen zich dan ook gewillig in je armen. Het is een beetje emotionele rollercoaster maar dat gevoel moet je proberen uit te schakelen. De studenten roepen steeds, oooo ik wil alle kindjes wel meenemen.

We blijven niet zo heel lang want de kinderen krijgen om 11.00 uur eten en gaan daarna slapen tot 14.00 uur. Dus om 11.00 uur zit het er voor ons alweer op en worden we opgehaald. Terug bij het hotel hebben we eerst gelucht en koffie gedronken. De rest van de middag even rustig aangedaan want het was vanmorgen erg vroeg.

Om 17.00 uur heb ik afgesproken met 4 Chinese studenten die in mei bij ons waren. Het was een zeer hartelijk weerzien. We zijn gaan eten in een restaurant in de stad . Geen idee wat ze me allemaal voor hebben geschoteld maar het was lekker. (wel deels in overleg hoor). We hebben heel wat afgekletst en herinneringen opgehaald. Na een flinke knuffel nemen we afscheid in de hoop dat we elkaar ooit nog eens zullen zien.

Tot de volgende!

Loes

Weer een ervaring rijker dus ...... heb de website van het schooltje bekeken. Ziet er allemaal netjes en schoon uit !! Zo zonde die kindjes maar mooi dat ze gelukkig goed verzorgd worden. Zou ze ook zo mee willen nemen .....?