china2017.reismee.nl

Een dagje op de Universiteit

Hoi,

Vandaag stond een dagje op de Universiteit op het programma. Als eerste een les Thaiji, dit is van oorsprong een Chinese vechtkunst. Hierbij gaat het niet om spierkracht en snelheid maar om een goede lichaamshouding en doelgerichte bewegingen. We werden opgehaald door onze teacher en moesten in 5 lijnen gaan staan. Dit duurde natuurlijk even, want dat blijkt toch wel moeilijk. Er werden een aantal bewegingen voorgedaan en deze moesten we nadoen. Stap voor stap. Na een behoorlijk aantal keren oefenen en de nodige aanwijzingen van de docent werden de bewegingen wat vloeiender en kon iedereen er voor nu mee uit de voeten. De leerlingen/docenten krijgen in hun laatste week nogmaals les.

Na deze les stond er een les Chinese geneeskunde/kruidenleer op het programma. Een heel interessante les waarbij vooral het verschil werd uitgelegd tussen chemische medicatie en traditioneel Chinese kruiden. De docent vertelde dat er ook vaak voor een combinatie werd gekozen. Deze docent heeft zelf een aantal boeken geschreven en 1 daarvan hebben wij allemaal gekregen. Hier in staan allerlei kruiden en planten en de werking ervan. Echt heel erg leuk en vooral interessant.

Na de les was er pauze, ruim 1.5 uur. Dit is in China blijkbaar heel gewoon. We hebben gegeten in het restaurant van de campus. Het was lekker. En verschrikkelijk veel keuze.

Na de lunch stond er een les Chinees op het programma. De docent was van oorsprong Amerikaanse maar woonde al jaren in China en sprak dus ook vloeiend Chinees. We hebben geleerd om ons zelf voor te stellen en dit klassikaal uitspreken. Hilarisch om te horen. Verder geleerd om te zeggen waar we vandaag komen en nog wat andere standaard zinnen/ woorden.

Nadat de les klaar was zijn we met een groepje toch nog maar even de stad in gegaan. Gelopen door Old Town en nog even naar de Bund, om de lichtjes te zien natuurlijk. Samen gegeten en weer met de overvolle metro terug naar het hotel.

Morgen staat er een sport meeting op het programma. Hoe en wat precies dat weet ik niet maar wel dat er veel ceremonieel vertoon dus we zijn allemaal erg benieuwd. Er is maar 1 nadeel..............................we moeten al om 7.15 uur aanwezig te zijn.

Gr Anita

Kornelske

Wat een beleving

Loes

Zoveel indrukken opdoen en cultuur snuiven. Geweldig !!

Renata

vind echt geweldig om te lezen!!! dat boek die jullie hebben gekregen is toevallig in het engels????

Anita Dieleman

Renata ,Ja in het Engels en Chinees